Alimentația și sănătatea dentară

Publicat de Professional Dentist pe în Profilaxie.

Alimentație Sănătatea dentară

Poți să-ți păstrezi sănătatea dentară cât #staiacasă respectând principiile unei alimentații echilibrate și acordând atenție sporită igienei orale.

Traversăm o perioadă în care accesul la tratamentul stomatologic de specialitate este limitat la terapia urgențelor, dar fiecare dintre noi își poate păstra sănătatea dentară și zâmbetul strălucitor combinând alimentația echilibrată cu igiena riguroasă.

Pentru a avea dinți sănătoși trebuie să fim atenți atât la acțiunea locală directă a alimentelor (de exemplu, consumul de sucuri acide, de dulciuri are efect local negativ), cât și la impactul general al acestora asupra întregului organism, prin conținutul în elemente nutritive.

Alimentația și sănătatea dentară
Alimentația și sănătatea dentară

Alimentația recomandată pentru sănătatea dentară

Laptele, iaurtul și brânzeturile stimulează secreția salivară și reprezintă o sursă importantă de calciu, element util în remineralizarea dentară.

Fructele și legumele, prin aportul de minerale și vitamine, contribuie la menținerea stării generale de sănătate. Dintre fructe, citricele trebuie consumate cu moderație, datorită acidității lor, iar sucurile obținute prin stoarcerea lor este bine să fie băute cu paiul pentru a limita timpul de acțiune a acidului asupra smalțului dentar.

Fructele de pădure conțin antocianine, molecule cu acțiune antioxidantă și bactericidă care întârzie formarea plăcii bacteriene.

Morcovul crud este bogat în fibre, este crocant, curăță mecanic dinții și stimulează gingiile, crescând secreția salivară. Morcovul prezintă un conținut ridicat de β-caroten, molecula necesară organismului pentru a produce vitamina A.

De evitat sau de consumat cu moderație

Dulciurile, mai ales cele lipicioase (jeleuri, caramele) rămân pe dinți și în spațiile dintre aceștia timp îndelungat și oferă bacteriilor din cavitatea orală hrana de care au nevoie pentru a produce acizi.

Popcornul poate determina fracturi dentare sau rănirea gingiilor. Semințele de floarea-soarelui sau de dovleac sparte cu dinții determină uzura accentuată a marginii incizale a dinților frontali și, de aceea, se recomandă doar consumul semințelor decojite.

Deși smalțul dentar are duritate mare, consumul de alimente și sucuri acide poate distruge această barieră naturală a dinților și poate determina apariția cariilor dentare.

Vinul roșu, prin acizii pe care îi conține, face smalțul mai sensibil la colorare și pigmentează dinții. Consumul de cafea are un efect similar.

Este bine să înlocuim sucurile acidulate cu apă, ceai neîndulcit sau lapte pentru a proteja dinții.

Poți să-ți păstrezi sănătatea dentară cât #staiacasă respectând principiile unei alimentații echilibrate și acordând atenție sporită igienei orale.

Aveți grijă de voi și de dinții voștri!

Mergi la începutul paginii